۱۰ تا از بهترین کتاب های داستان کودک و نوجوان

۱۰ تا از بهترین کتاب های داستان کودک و نوجوان

معرفی ۱۰ تا از بهترین کتاب های داستان کودک و نوجوان

کتاب‌های کودک و نوجوانی که با آن‌ها رشد کردیم، در ذهنمان ماندگار می‌شوند و برای همیشه در خاطرمان باقی می‌مانند. این کتاب‌ها با قابلیت تأثیرگذاری بر شخصیت، ارتقاء دانش و خلاقیت، تشویق به خواندن و دستیابی به معنای زندگی، نقش بسیار مهمی در زندگی کودکان و نوجوانان دارند.

در این مقاله به بررسی ۱۰ تا از بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان پرداخته‌ایم. این کتاب‌ها بر اساس محتوا، پرفروشی و تأثیرگذاری بر کودکان و نوجوانان انتخاب شده‌اند. همچنین این کتاب‌ها در سطوح سنی مختلفی قرار گرفته‌اند تا به افرادی با سلیقه و سطح دانش مختلف بخشیده شوند.

۱- کتاب پاستیل های بنفش اثر کاترین اپلگیت انتشارات پرتقال:

کتاب “پاستیل‌های بنفش” نوشته “کاترین اپلگیت” و ترجمه شده توسط “آناهیتا حضرتی” است. داستان در مورد خانواده‌ای چهار نفره است که با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند. در طول داستان، دوست خیالی پسر که یک گربه است به نام “کرنشا” وارد داستان می‌شود و باعث تغییر زندگی خانواده می‌شود. داستان به طور کلی در مورد قدرت خیالپردازی و دوستی است. کتاب توسط انتشارات “پرتقال” منتشر شده است.

۲- کتاب دختری که ماه را نوشید اثر کلی بارن هیل:

دختری که ماه را نوشید! داستانی فانتزی و جذاب است که در آن جادوگری به اشتباه نور ماه را به جای نور ستاره به یکی از نوزادانی که در دستانش نگه داشته بود، می‌تاباند. این دختر جادویی با نام سافیرا، دارای قدرت‌هایی است که به طور معمول در انسان‌ها وجود ندارد، او می‌تواند با نگاه کردن به ماه، نیرویی را که در آن نهفته است را به دست آورد و با استفاده از آن، جادوهای عجیب و غریبی را انجام دهد.

دختری که ماه را نوشید! داستانی درباره یافتن هویت و قدرت‌های شخصیت اصلی خود، سافیرا، است. سافیرا پس از اینکه قدرت جادویی خود را کشف می‌کند، تصمیم می‌گیرد که به دنبال شناخت خود و موارد دیگری مثل دوستی و عشق بگردد. او در این مسیر با شخصیت‌های جالبی مانند شاهزاده، جادوگران بدجنس، دروازه‌بان‌های دروازه به دنیای دیگر و بسیاری دیگر روبرو می‌شود.

در این داستان، نویسنده با توصیف دنیای فانتزی خود، خواننده را در سفری زیبا و پرماجراجویی می‌برد. همچنین، این داستان مفاهیمی همچون دوستی، خیانت، عشق، قدرت، مسئولیت و بسیاری دیگر را نیز به تصویر می‌کشد. به طور کلی، دختری که ماه را نوشید! یک داستان سحرآمیز، هیجان‌انگیز و الهام‌بخش است که با شخصیت‌های فراموش‌نشدنی و دنیای فانتزی زیبای خود، هر کسی را به خود جذب می‌کند

۳- کتاب دختری در اتاق طبقه‌ی سوم اثر مری داونینگ هان انتشارات پرتقال:

در این خانه قدیمی و متروک، جولز به دنبال دختر کوچکی می‌گردد که پشت پنجره یکی از اتاق‌ها پنهان شده است. به نظر می‌رسد که این دختر از گذشته‌های دوری با خود به این خانه آمده است. جولز با توجه به تخصص پدرش در بازسازی خانه‌های تاریخی، به دنبال راهی برای نجات این دختر کوچک می‌گردد.

۴- کتاب خوب‌ های بد بدهای خوب اثر سومان چینانی:

این مجموعه داستانی از سومان چینانی با عنوان “خوب‌های بد، بدهای خوب” است که تا کنون در شش قاره و به ۲۸ زبان ترجمه شده است و اقتباس سینمایی آن توسط شرکت نتفلیکس در دستور کار قرار دارد. داستان‌های این مجموعه درباره دختران و پسرانی باهوش و شجاع است که در جبهه‌ی خیر و شر مقابل هم قرار می‌گیرند. این کتاب نامزد جایزه کتاب کودکان واتر استونز در سال ۲۰۱۴ و نامزد جایزه کتاب کودک و نوجوان گودریدز در سال ۲۰۱۳ بوده است.

۵- کتاب اگر داری این کتاب را می خوانی، کار از کار گذشته! اثر پسودانیموس بوش:

علاقه‌مندان به سبک نوجوان‌های ماجراجو، علمی-تخیلی و رازآلود نیز از این کتاب لذت خواهند برد. همچنین برای خوانندگانی که قبلا کتاب اول این سری را خوانده‌اند، این کتاب ادامه‌ی داستان خواهد بود و برایشان جذابیت بیشتری خواهد داشت.

۶- کتاب سفر به انتهای دنیا اثر جودی لین اندرسون انتشارات پرتقال:

عنوان این کتاب «دفترچه‌ی خاطرات گریسی» به نوشته‌ی جنی هان (Jenny Han) است. کتاب درباره‌ی دختری به نام گریسی هست که در شهری زندگی می‌کند که مدام تحت حملات هیولاها و جن‌ها قرار دارد. اهالی شهر به دلیل این حوادث شروع به ایجاد یک دنیای موازی می‌کنند که آن را آرمان‌شهر می‌نامند. گریسی و خانواده‌اش نیز تصمیم می‌گیرند برای رهایی از سرنوشت محتوم سفری به آرمان‌شهر آغاز کنند. در این سفر آنها با موانع زیادی مواجه می‌شوند و برای نجات برادر گریسی، به دفترچه‌ی خاطرات قدیمی خانه‌ی مادربزرگشان رجوع می‌کنند. به طور کلی، این کتاب یک داستان فانتزی ماجراجویانه است که برای خوانندگان جوان و نوجوان مناسب است.

۷- کتاب تام گیتس اثر لیز پیشون انتشارات آتیسا ۵ جلدی:

مجموعه کتاب‌های «تام گیتس» نوشته‌ی آمریکایی جف کینی، داستان‌های کودکانه‌ای را روایت می‌کند که در آنها تام گیتس، پسربچه‌ نوجوان شیطانی و خلافکار است که در ماجراهای مختلفی گرفتار می‌شود، اما با دانش، زیرکی و تلاش، از دردسرهای خود خلاص می‌شود. داستان‌ها به شکل یادداشت‌های روزانه با زبانی طنزآمیز و شیطانی نوشته شده‌اند و با استفاده از تصاویر جذاب، خوانندگان جوان را به خود جذب می‌کنند

۱۰ تا از بهترین رمان های ایرانی

۸- کتاب کارناوال شوم اثر ریچارد دنی انتشارات پرتقال:

این داستان درباره‌ی یک ماجرای فانتزی و تخیلی است که شامل اتفاقاتی در شهری است که تحت تسخیر یک دلقک شیطان صفتی قرار دارد و یک گروه از کارآگاه های فرازمینی به آن شهر می‌آیند. سایمون و عمویش سعی می‌کنند کنترل اوضاع را در دست بگیرند اما به نظر می‌رسد که احتمالا اتفاقاتی جدی و شگفت‌انگیز در پیش است که ممکن است سایمون و دوستانش را به جنون بی انتها کشانده و زندگی آنها را بهم بریزد

۹- کتابخانه ارواح اثر ریچارد دنی انتشارات آوای ماندگار:

در کتاب “کتابخانه‌ی ارواح” نوشته‌ی ریچارد دنی، داستان پسری جوان را روایت می‌کند که دارای ویژگی خاصی است که به او اجازه می‌دهد با ارواح مردگان ارتباط برقرار کند. او در مأموریت جدید خود، سعی می‌کند ارواح شیطان‌صفتی را که در کتابخانه‌ی عمومی شهر به دام افتاده‌اند، شکار کند و از بین ببرد.

۱۰- کتاب داستان‌های ترسناک برای گفتن در تاریکی کابوس‌های شبانه اثر آلوین شوارتز:

این کتاب شامل چندین داستان کوتاه است مناسب نوجوانان است. و برخی از داستان‌های آن به شرح زیر است:

“قرار ملاقات”: داستانی درباره یک مردی که به یک قرار ملاقات عجیب و غریب می‌رود.

” سلام “کیت!”: داستانی درباره یک دختر بچه است که با یک شبح دوست می‌شود.

“سگ سیاه”: داستانی درباره یک سگ سیاه است که به نظر می‌رسد دارای قدرت‌های عجیب و غریبی است.

“مانند چشم‌های گربه”: داستانی درباره یک کارآگاه است که با یک قاتل حرفه‌ای سر و کار دارد.

“هارولد”: داستانی درباره یک پیرمرد است که به عجیب‌ترین رویاها دچار می‌شود.

“دست مرد مرده”: داستانی درباره یک دست است که برای یافتن صاحب خود به دنبال سفری عجیب و غریب می‌رود.

حالا نوبت شماست تا نظر خود را راجع به این مقاله برایمان بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *