۱۰ تا از بهترین موزه ها برای بازدید از آثار باستانی در تهران

۱۰ تا از بهترین موزه ها برای بازدید از آثار باستانی در تهران

معرفی ۱۰ تا از بهترین موزه ها برای بازدید از آثار باستانی در تهران

تهران یک شهر نمادین و هزاران سال تاریخ: به گفته برخی، پایتخت ایران، درهم‌تنیده‌ی گذشته‌ی باستانی، تاریخ معاصر و آینده‌ی درخشان است. در این مقاله، به کشف ۱۰ از بهترین مکان‌ها برای بازدید از آثار باستانی در تهران می‌پردازیم. این سفر تاریخی، شما را از یادهای بلند دوره‌های گذشته تا امروز می‌برد و در هر مکان، یک قطعه از داستان بزرگ تاریخ ایران را روایت می‌کند.

همراه با ما شوید و با قدم زدن در خیابان‌های کهن و گذر از معابر باستانی، در لابه‌لای دیوارهای سنگی که داستان‌های بی‌شماری را در خود دارند، گوش سپردن به زمزمه‌های گذشته را تجربه کنید. از کاخ‌های مجلل سلطنتی تا بناهای مذهبی شاهکارآفرین؛ این سفر، شما را به دیدار تکه‌هایی از هویت فرهنگی و تاریخی ایران می‌برد.

۱- موزه آبگینه:

موزه شیشه و بلور و سفالینه در خانه باغ باشکوه قوام السلطنه واقع شده و سفالینه‌ها درون ویترین‌هایی قرار دارند که گاه با الهام از ستون‌های تخت جمشید گاه با الهام از کاخ تچر داریوش هخامنشی و گاه با الهام از کعبه زرتشت طراحی شده‌اند.
بازدید: همه روزه از ساعت ۹ الی ۱۷
آدرس:خیابان جمهوری- خیابان سی تیر- پلاک ۵۵

۲- موزه زمان:

تماشاگه زمان” یک مجموعه منحصر به فرد از ابزارهای زمان‌سنجی و گاه‌شماری است که در یک فضای وسیع با مساحت ۵۰۰۰ مترمربع و ساختمانی با زیربنای ۷۰۰ مترمربع قرار دارد. این موزه که به عنوان نخستین موزه ساعت در ایران شناخته می‌شود، باورها راجع به زمان و هنر ساعت سازی را به تصویر می‌کشد.

در داخل این ساختمان دو طبقه، تاریخچه و تکامل ساعت‌های مکانیکی از قرن هفدهم تا بیستم میلادی به نمایش گذاشته شده است. انواع ساعت‌های شاهینی، آونگی، رومیزی و دیواری در این بخش به دیدن‌پذیری قرار گرفته‌اند. در طبقه دوم، ساعت‌های جیبی معمولی و سفارشی متعلق به شخصیت‌های تاریخی و سیاسی، همچنین ساعت‌های ویژه مانند ساعت کارت زنی، شیفت نگهبانی و ساعت کشتی، همراه با ساعت‌های مچی در انواع دستبند و دو زمانه مشاهده می‌شوند. همچنین بخشی از موزه به گاهنامه‌های ایرانی اختصاص یافته است.

در محوطه موزه، ساعت‌های اولیه مانند ساعت آفتابی، ساعت شنی، ساعت آبی و ساعت سوختی قرار دارند. در داخل ساختمان نیز ساعت‌های مکانیکی دیواری، رومیزی، جیبی و مچی قرار گرفته‌اند. همچنین یک بخش از ساختمان به اسنادی درباره تقویم جلالی و تاریخچه آن در ایران اختصاص یافته است.

موزه “تماشاگه زمان” با گنجینه ارزشمند ساعت‌ها و اطلاعات تاریخی و فرهنگی که در خود جای داده است، یک مقصد پرطرفدار برای علاقه‌مندان به تاریخ و هنر است. در این مکان متمایز، شما می‌توانید به دنیایی پر از اعجاز و زیبایی فرهنگ ساعت‌سازی در ایران پا بگذارید

بازدید: همه روزه تا ساعت ۱۸:۳۰

آدرس: خیابان ولیعصر-ابتدای زعفرانیه-نبش چهارراه پرزین پلاک ۱۲

۳- موزه رضا عباسی:

این موزه شامل آثار هنری دوره پیش از اسلام تا قرن سیزده هجری است که در سه تالار به نمایش گذاشته شده و در سال ۱۳۵۶ توسط فرح پهلوی افتتاح شده است. این موزه تا کنون ۵ بار بسته و مجدد افتتاح شده است.

بازدید: بجز دوشنبه‌ها از ساعت ۹ الی ۱۷
آدرس: خیابان شریعتی نرسیده به سید خندان پلاک ۸۹۲

۴- موزه ایران باستان:

معماران این ساختمان آندره گدار به همراه ماکسیم سیرو معمار فرانسوی بودند و برای طراحی آن کاخ کسری در شهر تیسفون در دوران ساسانی را معیار قرار دادند. ساخت موزه در سال ۱۳۱۴ خورشیدی توسط حاج عباسعلی معمار و استاد مراد تبریزی و در سال ۱۳۱۶ رسما افتتاح گشته است. قدیمی‌ترین دست ساخته بشر در عصر پارینه سنگی با قدمت یک میلیون سال و کهن‌ترین بقایای انسان در ایران که در غاری به نام وزمه در نزدیکی کرمانشاه کشف شده است. دندان آسیای کوچک که مربوط به کودکی با قدمت بین ۲۰ تا ۲۵ هزار سال پیش و اسکلت ۷۰۰۰ ساله زن تهرانی پیدا شده در مولوی تهران قدیمی‌ترین خشت ایران از تپه گنج دره تندیس سورنا سردار اشکانی همگی در موزه ملی ایران قراردارند.
بازدید: همه روزه از ساعت ۹ الی ۱۸:۳۰
آدرس: خیابان امام خمینی ابتدای خیابان سی تیر

۵- موزه موسیقی:

موزه کلیه آلات و ادوات موسیقی در ۱۴۰۰ متر مربع

بازدید: بجز شنبه‌ها همه روزه از ساعت ۱۰ الی ۱۷

آدرس: میدان تجریش خیابان شهید دربندی سه راه تختی کوچه نمازی پلاک ۹

 ۶- خزانه جواهرات ملی ایران:

اطلاعات دقیقی در مورد کیفیت و کمیت گنجینه جواهرات تا قبل از دوران صفویه در دست نیست و می‌توان گفت تاریخچه جواهرات ایران از زمان سلاطین صفوی آغاز می‌شود در این مجموعه گوهرهایی است که در جهان نظیر ندارد. مجموعه جواهرات ملی ایران از لحاظ هنری، تاریخی و منحصر به فرد بودن در شرایطی است که حتی زبده‌ترین ارزیابان و کارشناسان جهان هم تا کنون نتوانسته‌اند ارزش واقعی یا تقریبی این مجموعه ارزشمند را محاسبه کنند.

بازدید: شنبه تا چهارشنبه ۱۴ الی ۱۶:۳۰

آدرس: فردوسی بعد از جهموری نرسیده به ۴ راه استانبول جنب بانک مرکزی

۷- موزه تاریخ- تماشاگه تاریخ:

در سه طبقه شامل ظروف و وسایل شخصی ناصرالدین شاه، تابلو های کمال الملک

بازدید: همه روزه بجز روزهای تعطیل از ساعت ۹:۳۰ تا ۲۱:۳۰

آدرس: ولیعصر بالاتر از میرداماد نبش قبادیان

۸- موزه پول- تماشاگه پول:

تاریخ پیش و پس از پیدایش پول در این موزه به نمایش گذاشته شده است. این مجموعه شامل ۱۴۰۰ سکه و ۷۵۰ قطعه اسکناس و تعداد تقریبی ۲۰۰ قطعه اشیای موزه‌ای غیر از سکه و اسکناس است که در محوطه ای به وسعت ۲۰۰۰ مترمربع به نمایش گذاشته شده

بازدید: همه روزه بجز ایام تعطیل از ساعت ۸:۳۰ الی ۲۰

آدرس: کیلومتر ۴ اتوبان تهران کرج مجموعه ارم سبز موزه پول ایران

۹- موزه سکه:

موزه بانک سپه در سال ۱۳۴۲ خورشیدی و با همت تیمسار فرج‌الله‌ آق‌اولی مدیرعامل وقت بانک سپه تاسیس شد. بانو شیرین ملکزاده بیانی به عنوان کارشناس سکه مسئول گردآوری این مجموعه و چیدمان و رده‌بندی سکه‌های موزه با نظارت مستقیم وی صورت پذیرفت.
بازدید: همه روزه بجز ایام تعطیل از ساعت ۹ الی ۱۵ پنجشنبه‌ها ۹ الی ۱۳
آدرس: میدان امام خمینی ساختمان مرکزی بانک سپه

۱۰- موزه علوم زمین:

در این موزه حدود ۴۰۰ نمونه سنگ و ۲۰۰۰ نمونه کانی و بیش از ۱۲۰۰ نمونه سنگواره و ۶۵ نمونه ابزار معدنکاری قدیمی مکشوفه از معادن قدیمی ایران و اشیای باستان‌شناسی نگهداری می‌شود.

بازدید: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ صبح الی ۱۵

آدرس: ضلع غربی میدان آزادی- بلوار معراج- جنب سازمان نقشه برداری- ساختمان شماره ۱

با دیدن آثار گران‌بهایی که در بهترین موزه های تهران به نمایش گذاشته می شوند، یادگیری از تاریخ، هنر و فرهنگ این کشور را لمس خواهید کرد. و با بازدید از بهترین موزه های تهران یک فرصت بی نظیر برای دیدار با تاریخ و هنر ایران است که به شما امکان می دهد به عمق فرهنگ و تمدن این کشور نفوذ کنید. اگر تابحال از موزه‌ها و مکان‌های تاریخی در تهران بازدید کرده‌اید میتوانید در بخش نظرات تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

حالا نوبت شماست تا نظر خود را راجع به این مقاله برایمان بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *